Így csinál a marketing gépezet egy agyatlan zombit belőled - Számvető

Ismerős az érzés, amikor ott állsz a csordultig ruhákkal tömött szekrényed előtt és úgy érzed nincs egy göncöd, amit felvehetnél?

Őszintén szólva én nem 🙂 Simán el lennék egy évig egy farmer nadrággal.

De tudom, hogy sokan így kezdik a napot. És egyre több ember van ezzel így. Ez nagyban köszönhető az ügyes sales marketingesek munkájának is. Persze nem kell őket túlmisztifikálni. Olyan dolog megvásárlására még ők sem tudnak rávenni, amit Te nem akarsz.

Cserébe rátudnak venni olyan dolgok vásárlására, amire nincs szükséged!

A szükség és a vágyak közötti különbség

Életünk során rengeteg időt töltünk vásárlással. Nincs egy nap, amikor éppen ne kéne valamit megvenni a boltban. Friss kenyér a vacsorához, tej a holnapi kávéhoz vagy az ebédünk a munkahelyi menzán. És van, amikor komolyabb vásárlási döntéseket kell meghoznunk, mint hogy milyen számítógépet vagy milyen autót vegyünk.

Ezek alapján két jól elhatárolható kategóriába tudjuk osztani a termékeket, szolgáltatásokat. Azok, amelyek valamilyen szükséget elégítenek ki és azok, amelyek csupán vágyakat.

A szükség egy egyszerű téma. Éhesek vagyunk, tehát ennünk kell, ezért ételt és italt kell vásárolnunk, különben meghalunk. És itt most nem a 70 ezer forintos beluga fekete kaviárra gondolok. Hanem egy jó kis parizerre például. Vagy szeretnénk eljutni a munkahelyünkre, ezért veszünk egy BKV/MÁV/Volán bérletet.

A vágy eggyel bonyolultabb téma. Ide azokat a dolgokat értem, amik az életed színvonalát növelik, de igazából tudnál nélkülük élni. Ha részletesebben érdekel a téma akkor olvasd el ÉLIN-ről szóló történetünket.

A legújabb iphone modell három kamerával és olyan innovatívan új funkciókkal, amiket nem is értek, de jól hangzanak, nem szükséglet, hanem a vágyad. Egy 40 ezres telefonnal is tudnál telefonálni, üzenetet küldeni és még a képeidet is filterezheted vele, hogy az instán begyűjthesd a lájkokat és követőket.

Ahogy a BMW X6-os is csupán egy vágy, hiszen egy 10 éves Suzuki Swift is fedezi azon szükségleted, hogy eljuss A pontból B-be.

De még a Danone Actimel bifidus actiregularis-szal sem szükséglet. Csupán vágy.

Egy ügyes sales marketinges pedig sokat dolgozik azon, hogy a szükséglet halmazod minél jobban táguljon és ne úgy érzékeld az adott terméket mintha az csak egy extra luxus lenne az életedben. Azt akarja, hogy azt érezd nem tudsz nélküle élni! Így már nem csupán vágy, hanem szükséglet.

Igazából nem azt veszed, mint amit gondolsz, hogy veszel

Nem dolgokat veszel.

Az érzést veszed meg, amit a dolgok kiváltanak belőled.

Nem egy edzőtermi bérletet veszel. Az álomtest képét veszed meg. A kockás has és a dagadó bicepsz képét, amelynek majd egy lány sem tud ellenállni.

Nem luxusautót veszel. Státuszt veszel, amely által sikeresnek érezheted magadat és érezheted mások irigykedő pillantásait, hogy neked ez is összejött az életben.

Nem medencét veszel. A gyerekekkel eltöltött boldog pillanatok képét veszed, amikor is önfeledt vidámsággal ugráltok be a vízbe és nevetve vízi pisztollyal lövöldözve rohangáltok a medence körül.

És a marketingesek nem állnak meg itt. Nem biztos, hogy elég a kép elültetése ahhoz, hogy valóban vásárlóvá válj. Kellenek a lökések, egy kis ijesztgetés.

Akciók, avagy hogy manipulálják az elméd a blackfriday-jel

Az összes nagy akciózás arra megy rá, hogy a veszteség érzetét ültesse el benned.

Vegyük például a Black Friday-t. Böngészgetsz a neten, amikor szembe jön veled egy cuki tacsis bögre, aminek nyilván senki sem tudna ellenállni.

Nem elég, hogy könnyes szemű édes tacskó néz ránk, de piros betűkkel még ott villog a kihagyhatatlan ajánlat. 40 % kedvezmény. 5 ezer forint helyett most csak 3 ezer, már csak két napig.

Az ilyen ajánlatok azt a stressz érzetet ültetik el benned, hogy ha most nem veszel, akkor pénzt veszítesz!

Ráadásul nem elég, hogy ott a potenciális veszteség rémképe, hanem még egy határidőt is kapunk. Ha nem cselekszel most, akkor elveszítesz egy remek lehetőséget arra, hogy pénzt spórolj.

Amikor már otthon szürcsölgetjük a forró citromos, mangós pickwick teánkat gondolkodunk el azon, hogy amúgy nekem szükségem volt erre a bögrére egyáltalán? Biztos nem elég az a 10 másik bögre? (Jó de azon nincsenek tacsik!) És ha már megvettem, akkor biztos jó árat fizettem érte? Nem lett volna olcsóbb venni egy sima fehér bögrét az ikeában 200 forintért és rányomni egy tacskó képét?

De sokszor még a felismerésig sem jutunk el, hogy a valóságban minket csúnyán megvezettek.

Hogyan tudunk védekezni ezek ellen

Először is érdemes átgondolni, hogy tényleg szükségünk van-e az adott termékre vagy szolgáltatásra. Ezt a legkönnyebben úgy tudod elérni, hogy nem veszed meg rögtön. Várj 2-3 hetet és, ha még mindig akarod, akkor megveheted. Én sokszor jövök rá így, hogy valójában nem is akarom azt a dolgot vagy találok más olcsóbb megoldást annak a szükségletnek vagy vágynak a kielégítésére. Még akkor is, ha éppen akciós a termék, akkor is várj. Akciók mindig lesznek, csak türelmesnek kell lenni.

Használd az ár összehasonlító oldalakat. A kereskedők már mindenre rárakják az akciós táblát, miközben, ha összehasonlítod más kereskedőkkel hamar észreveszed, hogy az a normál ár. A színekkel is nagyon szeretnek játszani, mivel rájöttek arra, hogy a piros, narancssárga színekre már reflexszerűen akciósnak ítélünk.

Rengeteg haszontalan tárgyat halmozunk fel életünk során, amik nagyrészt pontosan ilyen vásárlások eredménye. Ne legyél agyatlan zombi és ne dőlj be Te is a marketingesek olcsó húzásainak.

Számvető pénzügyi blog

Tetszett a cikk? Iratkozz fel és minden héten elküldjük legfrissebb cikkeinket!



0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.