Az ingázás igazi ára - Számvető

Az életünkben vannak olyan dolgok, amelyeknek költségébe bele sem gondolunk. Gyakran ilyen az autóval való napi ingázás kiadása. Az embernek úgy beépül a mindennapjába az néhány óra autóút, hogy el is felejtjük, hogy ezért milyen árat fizetünk. Pedig, ha nem figyelünk oda, akkor nagy költsége lehet. Ráadásul nem csak anyagi.

Aktív futóként gyakran elmegyek egy laza fél-egy órás futásra munka után, hogy kikapcsoljam az agyam a napi teendőktől. Ez legtöbbször 6 óra magasságában történik, amikor is mindenki elindul a városból kifelé.

A Petőfi híd budai hídfőjénél elfutva mindig látom azokat, akik valahol az M1/M7 mentén laknak és éppen próbálnak hazajutni kis idilli kertvárosukba. Szinte mindig hallani egy dudálást vagy látni egy kigyorsítást és hirtelen bevágást a másik elé. Az emberek ott ülnek az autójukban és tehetetlenül állnak vagy idegesen próbálnak valamit tenni azért, hogy gyorsabban haladjanak.

Ilyenkor elgondolkodom, hogy vajon megéri az a napi-, havi-, évi- rengeteg autóban eltöltött óra? Vajon mennyibe kerül ez? Biztos nincs más megoldás?

Az ingázás szegényebbé tesz

Vegyünk egy tipikus mindennapi példát. Tételezzük fel, hogy egy háztartás két tagja 15-20 km-re laknak a munkahelyüktől, ami átlagban 50 perc úttal jár egy irányba. Végeztem egy gyors számolást, hogy megtudjam mi az ára ennek a napi ingázásnak. Én EZT a kalkulátort használtam az egy km-re vetített költség kiszámításához. Szerintem érdemes nyomogatni, főleg ha autóvásárláson gondolkodsz.

A rendszer alapjában egy átlagos benzines 5 éves Ford Focust dobott fel, így én is ezt vettem alapul. Ennek 1 kilométerre vetített költsége kerekítve 100 forint. Ez azt jelenti, hogy a háztartás 2 fője napi 8 ezer forintot költ el csak a munkába való bejárásra. Ez havi szinten 160 ezer forint. Ebből sok kifli és parizer jönne ki.

A poén kedvéért beírtam egy hitelre vásárolt 10 éves BMW X5 –öt fenék és heremelegítős bőrüléssel természetesen (!), amelyre a „rendkívül szerény” 227 forintos kilométer költség jött ki. Mert hát jár a luxus, ha már ilyen keményen dolgozunk. Ebben az esetben pedig a háztartás 2 fője havi 363 ezer forintot költ el csak arra, hogy bejusson a munkahelyére, hogy ott aztán megkeresse azt a pénzt, amit elpöfékel az úton, hogy bejuthasson a munkahelyére… Hello huszonkettes csapdája. És sajnos személyes példán keresztül is láttam, ahogy egy korábbi kollégám ilyen autót tartott fenn, hogy aztán hó végén a kollégáktól kunyeráljon rendszeresen a számlákra.

Az ingázás idővesztesége

De a pénz nem minden. Van ennél egy még fájóbb költség. Az idő költsége. Az oda-vissza út napi 100 percbe telik. Ha a példánál maradunk, ez azt jelenti, hogy egy hét alatt szinte egy egész napnyi munkaidőt elautóznak. Lényegében olyan, mintha 6 napot dolgoznának. Mi mindenre elég lehetne az az extra heti 8 óra. Edzhetnének, olvashatnának, nevelhetnék a gyereket vagy egyszerűen csak rendesen kialudhatnák magukat.

Ha az első Ford Focusos példánál maradunk, akkor 10 év múlva ez a napi ingázás majdnem 20 millió forintba fog kerülni nekik mai értéken. Csak a felét tennék el megtakarításba és akkora megtakarításuk lenne, amekkora a magyar háztartások 95%-nak nincs.

Fejenként 335 napjuk pedig arra ment el, hogy a kocsijukban ültek és idegeskedtek a dugó miatt.

Érdekes, hogy munka vagy lakóház vásárlása során számba veszünk olyan dolgokat, mint a környék biztonsága, iskolák, boltok vagy szolgáltatások közelsége. Közben pedig a munkahely távolság fel sem merül a legtöbb emberben, mint potenciális probléma. Csak legyintenek arra a nap másfél – két óra utazásra, mintha semmit sem számítana.

Összegezve

Persze tudom, hogy vannak egyedi esetek és nem is azt mondom, hogy holnaptól az iroda elé sátrazzon le mindenki. De azért, ha szívünkre tesszük a kezünket, akkor beláthatjuk, hogy vannak egyéb költséghatékony alternatívák.

A budapesti tömegközlekedés könnyen elérhető és viszonylag stabilan juttat el A pontból B-be. (Najó a MÁV talán kivétel) Ráadásul nagy előnyük, hogy ezeken utazva tudsz közben tanulni, olvasni vagy csak szundítani egyet.

Ha pedig úgy döntenél, hogy gyalog vagy kerékpárral jársz be, az már felér egy edzéssel is. Legalább ennyivel kevesebb dolgod van a napra. Spóroltál és még a testedet is karban tartod, ami által hosszútávon megelőzöl sok betegséget és ezáltal költséget.

Számvető pénzügyi blog

Tetszett a cikk? Iratkozz fel és minden héten elküldjük legfrissebb cikkeinket!



0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.